Epavele Islandei (4)


În timp ce parcurgeam șoselele aproape pustii din Islanda, am observat că aproape fiecare fermă avea în apropiere cel puțin o mașinărie ruginită. Fie că era vorba de un tractor, o bărcuță, un vapor sau uneori chiar un avion, amintirile din trecut erau așezate astfel încât oricine trecea pe acolo să le poată admira.

Vertebră de balenă - la unele ferme există și epave naturale

După întoarcerea din 2018 din Islanda, ne-am gândit că islandezii fac turism folosind doar ce le oferă aproape gratuit natura. Totuși, așa cum am observat în 2019, aceștia nu s-au oprit doar la promovarea atracțiilor naturale ci au creat drumuri, povești, restaurante și multe altele care ajută turiștii să ajungă acolo și să petreacă ușor câteva ore. Uneori, chiar și obiectele create de om dar atinse în timp de natură devin obiective turistice.

Unul din punctele de atracție din Borgarnes este un vapor lăsat să ruginească

Pe platourile înalte există căsuțe de popas - abandonate în urmă cu foarte mult timp

Gazda noastră din apropiere de Ísafjörður, West Fjords, a fost foarte curioasă de aventura noastră în Islanda și a insistat să ne arate pe hartă câteva zone pe care nu trebuia să le ratăm în West Fjords (nu cred că a mai fost la fel de entuziasmată când și-a dat seama că plecasem în grabă și uitasem să predăm singura cheie pe care o avea de la camera în care am stat 🙃 - așa am descoperit cum funcționează poșta islandeză 📯) . Printre ponturile primite a fost să trecem prin Skápadalur Valley ca să vizităm vaporul-epavă: Garðar. Nefiind păzită în vreun fel, am putut să ne apropiem foarte mult de aceasta, chiar și să ridicăm pe Sparky pentru a vedea epava de sus.

Garðar BA 64 - contemporană cu Titanicul

Epavele, chiar și cele așezate cu grijă, se văd mai bine de sus

Inițial m-am gândit că o epava blocată (intenționat) în nisip în urmă cu 38 de ani, cum e cea a vaporului Garðar BA 64, avea să fie mult mai afectată de forțele naturii și poate chiar și vandalizată de om. Dar, pe măsură ce mai cutreieram drumurile islandeze, iar Zuggița devenise expertă în observarea epavelor și în pregătirea obiectivelor la aparat, am observat că epavele păreau chiar un pic îngrijite, ca și cum ar fi o expoziție de artă vintage desfășurată pe toată insula.

Pe marginea drumului poți vedea inclusiv avioane militare

Sau vapoare aliniate ca la colecție

Inclusiv pe mica insulă Grimsey, unde am văzut marea colonie de puffini (vezi aici), am întâlnit câteva "epave". Casele vechi, părăsite de oameni în urmă cu aproape jumătate de secol, și-au găsit noi locatari care zburau deasupra apelor înghețate ca să caute mici sandeel (pești similari cu anșoa) pe care îi aduceau înapoi familiilor înfometate.

Noii locatari ai unei case părăsite nu au nevoie de acoperiș

De departe cea mai cunoscută epavă din Islanda, poate chiar cel mai fotografiat punct turistic artificial din Islanda, este fuzelajul avionului militar Douglas R4D-8 DC-3. Pentru a ajunge la acesta am mers la pas 4 km pe o plajă neagră, formată din bazalt sfărâmat în diferite granularități: de la bolovani până la nisip foarte fin care ne-a invadat papucii. Abia după ce am privit epava din unghiul perfect, am înțeles de ce aceasta este în topul obiectivelor turistice din Islanda - aluminiul curățat continuu de nisip contrastează perfect cu plaja neagră.

Contrastul fuzelajului de aluminiu cu întiderea infinită de nisipul negru

Douglas R4D-8 DC-3 în mijlocul unei plaje negre

Un aspect foarte interesant pe care uitasem să îl menționez este că majoritatea epavelor se află pe proprietăți private: Douglas R4D-8 se află pe un teren foarte întins al unui fermier, iar căpitanul lui Garðar BA 64 locuiește la o casă din apropiere.


The life of a machine can continue even after the fire inside is burned out!