Prefața - Cea mai îndrăzneață călătorie de până acum
Ca și alte călătorii din trecut, și aceasta a început de la o singură destinație în minte - St. Petersburg. Propunerea a venit de la tatăl meu, el care își numără anii de călătorie cu mașina pentru că încă îi este o frică teribilă de avion, iar St. Petersburg-ul “nu este chiar așa departe”. Se pare ca asta se potrivea destul de bine cu planul nostru în care ne doream să ajungem, evident, cu mașina, în cel mai nordic punct al Europei, cel puțin așa știam atunci, NordKapp.
Planul nostru inițial, în care doream să călătorim în doi până la NordKapp, avea un singur neajuns legat de numărul de zile pe care puteam să îl dedicam acestei aventuri: tehnic plecam la drum cu un singur șofer, chiar dacă avem amândoi carnet de conducere. Asta ar fi însemnat cam 500 km în fiecare zi, zi după zi, și la ce experiențe avuseserăm noi până atunci, erau șanse mari să ajungem la NordKapp extenuați. Așadar, planul nostru avea o “hibă” mare pe care tot amânam să o rezolvăm, dar am continuat să visăm că lucrurile se vor aranja cumva, și - surpriză - chiar s-au rezolvat. Propunerea a fost făcută: dacă tot mergem până la St. Petersburg, de ce să nu încercăm și până la Nordkapp pentru că “nu este chiar așa departe”? Răspuns final: The Game is On (Zuggița, Zuggy, M & T) - #iasinordkapp.
Introducerea - Traseu, Restricții, Destinații, Buget, Cazări
Din experiența noastră de până atunci, pregătirile pentru o aventură se desfășoară pe 5 planuri: Traseu, Restricții, Destinații, Financiare și Cazări!
A) Traseul
Spre deosebire de alte călătorii în care puteam anticipa cât timp o să o fim plecați, acum era ceva mai dificil, dar la o estimare inițială (toți patru suntem într-un fel sau altul “matematicieni”), 10.000 km în total, 500 km pe zi înseamnă cam 20 de zile - sună realizabil.
B) Restricții
Orice aventură are un set minim de restricții. Noi încercăm ca lista aceasta să fie cât mai scurtă. La o primă analiză descoperim că avem doar trei:
C) Destinații
Următorul pas se numește generic: Destinații. De fapt, acesta se referă la o definire mai bună a traseului pe baza restricțiilor. Ne documentăm, facem calcule complexe și realizam că, de fapt, cele 20 de zile s-au transformat în 23 și, mai apoi, în 25. Dar, stai, surpriză, 25 de zile doar dacă plecăm de la Comănești, Bacău (HQ pentru M&T), așa că, nouă, din Iași, ne-ar trebui cam 27 de zile pentru a ajunge la NordKapp și înapoi.
În fiecare noapte vom experimenta un alt oraș, un alt hotel, un alt pat, un alt mic dejun, o alta regiune a acestui frumos continent. Am convenit totuși să stăm în două locuri câte două nopți ca să putem să ne refacem stocul de haine curate și să ne revenim după câte un drum mai lung.
D) Financiare
Pentru cele 27 de zile cât o să fim plecați vom avea un buget maxim de aproximativ 200 de euro pe noapte, aici incluzând tot ce este strict necesar, cazare, mâncare, benzină, taxe dar și suveniruri, cadouri și alte “mofturi” personale, cum ar fi să mâncăm la restaurant un preparat local. În alte aventuri ale noastre am avut nevoie de două sau trei tipuri diferite de valută, de această dată a fost nevoie de 8: RON, EUR, CZK, DKK, SEK, NOK, RUB și PLN. Am fost puțin derutați pentru că mai multe dintre ele erau: coroane.
În majoritatea locurilor din Europa știam deja că se poate plăti cu cardul - am descoperit apoi că sunt locuri unde poți plăti DOAR cu cardul - dar am preferat să avem o parte din bani în formă fizică pentru a evita diferite situații neplăcute cu schimburile valutare. Am fost plăcut surprinși să putem cumpăra toată valuta necesară in avans de la bănci și am aflat că dacă o bancă afișează cursul pentru o valută înseamnă că o poate și schimba (chiar dacă nu o are atunci în unitate, se poate face cerere la banca centrală).
E) Cazările
Mda, cu cazările, am crezut că va fi ușor: nu suntem foarte mofturoși și începusem pregătirile din timp, eram în Februarie și noi aveam nevoie de asta după mijlocul lui August. Am început întâi cu Ferry-urile, aveam nevoie de siguranța acestor biletele pentru ca să putem exploata apoi flexibilitatea locațiilor de cazare:
Următorul pas: cazările în destinațiile turistice și locuri de popas pentru a ne odihni. Am rezervat destul de repede în marile orașe. Principalele întrebări erau:
Cu cât ne apropiam de Cercul Polar, prag geografic și psihologic, cu atât devenea totul mai "simplu" - aveam de ales, nu între hotelul X sau Y, ci intre localitatea A sau B, deoarece, mai ales în partea de Nord a Suediei, unitățile de cazare erau destul de rare și izolate și mai mult ele identificau localitatea în care urma să stăm, vezi Lannavaara.
Într-un final după un maraton de 36 de ore aveam totul pregătit, eram siguri că avem unde să înnoptăm, în rest "vedem la fața locului". All set - urmează să ne vedem pe 12 August - #zuggitiinord.
Punctul culminant - Ultimele verificări: acte și bagaje
Suntem pe 12 August, ne facem ultimele pregătiri în HQ-ul Z&Z, ignorând, evident, orice plan pe care îl făcusem înainte cu "cine ce aduce de la el de acasă". Ultimele verificări:
După un popas scurt în Mărăști, Bacău - un loc de poveste pentru mine, casa bunicilor - înnoptăm la Comănești, Bacău - un oraș aproape de munte, plin de mine cândva și unde aproape toată lumea lucra în industria minieră sau lemnoasă, și unde se află casa părinților mei. Am dormit puțin în acea noapte pentru că aveam oarece emoții să petrec atâtea zile consecutive împreună cu părinții mei, dar cum spunem noi des de ceva vreme:
Citește aici prima parte a călătoriei noastre : Episodul I - IașiNordkapp →
Ca și alte călătorii din trecut, și aceasta a început de la o singură destinație în minte - St. Petersburg. Propunerea a venit de la tatăl meu, el care își numără anii de călătorie cu mașina pentru că încă îi este o frică teribilă de avion, iar St. Petersburg-ul “nu este chiar așa departe”. Se pare ca asta se potrivea destul de bine cu planul nostru în care ne doream să ajungem, evident, cu mașina, în cel mai nordic punct al Europei, cel puțin așa știam atunci, NordKapp.
Una din imaginile noastre asupra St. Petersburgului |
Planul nostru inițial, în care doream să călătorim în doi până la NordKapp, avea un singur neajuns legat de numărul de zile pe care puteam să îl dedicam acestei aventuri: tehnic plecam la drum cu un singur șofer, chiar dacă avem amândoi carnet de conducere. Asta ar fi însemnat cam 500 km în fiecare zi, zi după zi, și la ce experiențe avuseserăm noi până atunci, erau șanse mari să ajungem la NordKapp extenuați. Așadar, planul nostru avea o “hibă” mare pe care tot amânam să o rezolvăm, dar am continuat să visăm că lucrurile se vor aranja cumva, și - surpriză - chiar s-au rezolvat. Propunerea a fost făcută: dacă tot mergem până la St. Petersburg, de ce să nu încercăm și până la Nordkapp pentru că “nu este chiar așa departe”? Răspuns final: The Game is On (Zuggița, Zuggy, M & T) - #iasinordkapp.
Aici ne așteptam să ajungem - spoiler alert: am ajuns |
Introducerea - Traseu, Restricții, Destinații, Buget, Cazări
Din experiența noastră de până atunci, pregătirile pentru o aventură se desfășoară pe 5 planuri: Traseu, Restricții, Destinații, Financiare și Cazări!
A) Traseul
Spre deosebire de alte călătorii în care puteam anticipa cât timp o să o fim plecați, acum era ceva mai dificil, dar la o estimare inițială (toți patru suntem într-un fel sau altul “matematicieni”), 10.000 km în total, 500 km pe zi înseamnă cam 20 de zile - sună realizabil.
B) Restricții
Orice aventură are un set minim de restricții. Noi încercăm ca lista aceasta să fie cât mai scurtă. La o primă analiză descoperim că avem doar trei:
- Plecarea trebuie să se facă după 12 august (eveniment important în familie);
- Întoarcerea trebuie sa aibă loc nu mult după începutul lui Septembrie (M este profesor la școală generală și începe școala 😃);
- Ferry-ul de la Helsinki la St. Petersburg pleacă doar miercurea. Sec.
C) Destinații
Următorul pas se numește generic: Destinații. De fapt, acesta se referă la o definire mai bună a traseului pe baza restricțiilor. Ne documentăm, facem calcule complexe și realizam că, de fapt, cele 20 de zile s-au transformat în 23 și, mai apoi, în 25. Dar, stai, surpriză, 25 de zile doar dacă plecăm de la Comănești, Bacău (HQ pentru M&T), așa că, nouă, din Iași, ne-ar trebui cam 27 de zile pentru a ajunge la NordKapp și înapoi.
În fiecare noapte vom experimenta un alt oraș, un alt hotel, un alt pat, un alt mic dejun, o alta regiune a acestui frumos continent. Am convenit totuși să stăm în două locuri câte două nopți ca să putem să ne refacem stocul de haine curate și să ne revenim după câte un drum mai lung.
D) Financiare
Pentru cele 27 de zile cât o să fim plecați vom avea un buget maxim de aproximativ 200 de euro pe noapte, aici incluzând tot ce este strict necesar, cazare, mâncare, benzină, taxe dar și suveniruri, cadouri și alte “mofturi” personale, cum ar fi să mâncăm la restaurant un preparat local. În alte aventuri ale noastre am avut nevoie de două sau trei tipuri diferite de valută, de această dată a fost nevoie de 8: RON, EUR, CZK, DKK, SEK, NOK, RUB și PLN. Am fost puțin derutați pentru că mai multe dintre ele erau: coroane.
În majoritatea locurilor din Europa știam deja că se poate plăti cu cardul - am descoperit apoi că sunt locuri unde poți plăti DOAR cu cardul - dar am preferat să avem o parte din bani în formă fizică pentru a evita diferite situații neplăcute cu schimburile valutare. Am fost plăcut surprinși să putem cumpăra toată valuta necesară in avans de la bănci și am aflat că dacă o bancă afișează cursul pentru o valută înseamnă că o poate și schimba (chiar dacă nu o are atunci în unitate, se poate face cerere la banca centrală).
Diferența dintre punctele de control de la Storebaelt unde se plătește cu cardul și coada existentă pentru plata cash |
E) Cazările
Mda, cu cazările, am crezut că va fi ușor: nu suntem foarte mofturoși și începusem pregătirile din timp, eram în Februarie și noi aveam nevoie de asta după mijlocul lui August. Am început întâi cu Ferry-urile, aveam nevoie de siguranța acestor biletele pentru ca să putem exploata apoi flexibilitatea locațiilor de cazare:
- Helsinki - St. Petersburg - Helsinki - avea să fie nu doar un drum ci 3 nopți de cazare, două pe vapor și una în St. Petersburg. Am ales operatorul Scandi Classics Tour și ne-a plăcut că am putut alege hotelul din St. Petersburg și am putut rezerva și excursii extra - noi am ales să vizităm Peterhof;
Vasul Prințesa Anastasia care ne va duce la St. Petersburg și înapoi în Helsinki |
- Helsinki - Tallin - era necesar să avem pregătit transportul mașinii peste Golful Finlandei pentru că întoarcere de la St. Petersburg va fi tot în Helsinki. Vom lăsa mașina în Helsinki la parcarea de la terminalul de plecări. De data aceasta am ales să folosim aferry.ro și ne-am bucurat că era totul în limba romană și cu instrucțiuni foarte clare.
Următorul pas: cazările în destinațiile turistice și locuri de popas pentru a ne odihni. Am rezervat destul de repede în marile orașe. Principalele întrebări erau:
- Ce facem cu mașina?
- Există parcare privată?
- Putem lua micul dejun la hotel?
- Unde putem mânca când ajungem?
- Există restricții speciale? (Auzisem că unele puncte de cazare cer să aduci propriile așternuturi)
Cu cât ne apropiam de Cercul Polar, prag geografic și psihologic, cu atât devenea totul mai "simplu" - aveam de ales, nu între hotelul X sau Y, ci intre localitatea A sau B, deoarece, mai ales în partea de Nord a Suediei, unitățile de cazare erau destul de rare și izolate și mai mult ele identificau localitatea în care urma să stăm, vezi Lannavaara.
Într-un final după un maraton de 36 de ore aveam totul pregătit, eram siguri că avem unde să înnoptăm, în rest "vedem la fața locului". All set - urmează să ne vedem pe 12 August - #zuggitiinord.
Așa arăta planul nostru după maratonul de 36 de ore. Blur intenționat să nu strict surprizele. 😀 |
Punctul culminant - Ultimele verificări: acte și bagaje
Suntem pe 12 August, ne facem ultimele pregătiri în HQ-ul Z&Z, ignorând, evident, orice plan pe care îl făcusem înainte cu "cine ce aduce de la el de acasă". Ultimele verificări:
- pașapoartele - am optat tot timpul să avem pe lângă buletine și pașapoartele ca acte de călătorie, care oricum, acum erau obligatorii pentru călătoria în Rusia. Am verificat ca toate să fie valabile cel puțin încă 6 luni - de asemenea: restricție pentru Rusia;
- permisele de conducere - valabile!
- biletele deja cumpărate - în format fizic și electronic;
- telefoanele mobile - cu Roaming activat;
- laptopul - chiar dacă nu ne doream să fim conectați, uneori este foarte util;
- încărcătoare pentru "toate cele" - just double check this;
- plicurile cu bani - sună puțin straniu, dar pregătisem fiecare valută cu plicul ei pentru a putea face ușor schimbul între bancnote;
- Aviatorul - acesta s-a întors cu Zuggy în România de la Museum of Flight din Seattle, Washington, SUA. În călătoria lui spre România a parcurs aproape 9100km așa că am considerat că ar fi un simbol bun pentru această aventură;
- de importanță primordială, citez: "placa și uscătorul de păr" - Zuggița
Aviatorul într-un moment de odihnă |
După un popas scurt în Mărăști, Bacău - un loc de poveste pentru mine, casa bunicilor - înnoptăm la Comănești, Bacău - un oraș aproape de munte, plin de mine cândva și unde aproape toată lumea lucra în industria minieră sau lemnoasă, și unde se află casa părinților mei. Am dormit puțin în acea noapte pentru că aveam oarece emoții să petrec atâtea zile consecutive împreună cu părinții mei, dar cum spunem noi des de ceva vreme:
"Ca să ne învingem fricile trebuie să le identificăm și să acționăm!"